بهداشت آشپزخانه : استاندارد ها و حواشی آن

بهداشت آشپزخانه : استاندارد ها و حواشی آن

آشپزخانه به عنوان بخش اصلی تدارکات رستوران ، مورد توجه ترین بخش برای بررسی کم و کیف بهداشتی یک واحد غذایی به شمار می رود ؛ از آنجایی که غالبا آشپزخانه ها نمایی پنهان دارند ، حس کنجکاوی بیشتری را نیز برای مشتری رغم میزنند. در دنیا تعدادی از رستوران ها به این حس کنجکاوی پاسخ گفته و با نصب دوربین در آشپزخانه رستوران و نمایش وضعیت پرسنل در نمایشگر سالن به این کنجکاوی پاسخ گفته اند و فضا را برای اشخاصی که دغدغه نظافت بالایی را دارند تا حد زیادی تلطیف کرده اند.

جدای از نظافت آشپزخانه در رستوران های مطرح جهان اصول زیر به عنوان رعایت بهداشت غذایی مد نظر قرار می گیرد:

-قانون شستن دست ها قبل از ورود به آشپزخانه: از آنجایی که دست ها بیشترین تماس را با محیط دارند بیشترین باکتری ها از طریق دست ها انتقال می یابند.

-قانون شستن/پاک کردن و نظافت مواد غذایی قبل از پخت و سرو

-قانون پخت غذا بعد از سفارش : مواد خام علی الخصوص مرغ و گوشت زمانی که پخته و نگهداری شوند درصد فساد پذیری بسیار بالاتری دارند.

-قانون شستن ظروف آشپزخانه بعد از مصرف: ظروف کثیف پتانسیل بالایی برای تجمع باکتری ها دارند.

در ایران بسیاری از رستوران ها و مراکز غذایی بسیاری از عوامل بهداشتی را در نظر میگیرند اما هر از چندگاهی خبری مبنی بر پلمپ یا انتشار عکس هایی از عدم نظافت یک رستوران معروف به گوش می رسد…دلایل این امر به تجربه یک یا چند مورد از موارد زیر می باشد:

-سهل انگاری در مدیریت بهداشت

– عدم اشراف به تمامی عوامل تاثیر گذار بر روی بهداشت محیط و غذاهای گوناگون

-عدم رعایت نکات بهداشتی

-ایجاد شایعه پراکنی و رفتارهای مخرب توسط رقبا و…

برای جلوگیری از موارد فوق در درجه اول جدای از تعصبات صنفی به عنوان یک رستوراندار باید در نظر گرفت : آیا ما با کمال میل همانند منزل خودمان حاضر هستیم که عزیزانمان در رستوران ما غذایی نوش جان کنند؟

در درجه دوم باید سطح دانش بهداشتی بالایی کسب کرد و به مواردی که فقط از نظر قانونی حد نصاب دانش ما هستند اکتفا نکرد به عنوان مثال نحوه سرمایش و انبارش هر محصول استاندارد های خاص خود را داراست که با علم بر نحوه استاندارد آن خود رستوران کمتر دچار فساد غذایی و در نتیجه ضرر می گردد

در نهایت قوانین نظافت برای پرسنل،ظروف،تجهیزات،مواد مصرفی و… باید بخش لاینفک قوانین وضع شده باشند و به جدی ترین شکل پیگیری شوند

  • در مورد بخش شایعات نیز باید حداقل ۲ راهکار را اجرایی کرد:
  • اولا ایجاد محیطی با کمترین امکان برای پخش این اکاذیب به عنوان مثال با تجهیز سالن به دوربین های مدار بسته می توان از تصاویری ساختگی غذای رستوران با انواع حشرات و … جلوگیری کرد
  • دوما باید مانند هر بنگاه اقتصادی پر تردد دیگری از کانال های مختلف از قبیل تلگرام ، اینستاگرام و… استفاده کرد تا در زمان پخش شایعه ای با عکس العمل منطقی و تکذیب اکاذیب جایگاه برندینگ را برقرار و حفظ نمود.(بسیاری از رستوران ها به دلیل فقدان این کانال های ارتباطی صدایشان به جایی نمی رسد) که البته این کانال ها با رسالت های دیگری ایجاد می گردند ولی با مدیریت صحیح به کمک این مشکلات خواهند آمد…

تکنیک های راه اندازی رستوران را مطالعه کنید.

آخرین مطالب منتشر شده

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©گروه راه اندازی فست فود پارس - مجری تخصصی راه اندازی فست فود
طراحی سایت توسط ثمینکام