طراحی داخلی رستوران
طراحی داخلی رستوران
طراحی داخلی رستوران

طراحی رستوران

طراحی رستوران از صفر تا صد با تمام جزییات

طراحی رستوران

طراحی رستوران یک مسیر منسجم از مراحل مختلف است. این مراحل شامل موارد زیر است:

انتخاب نام رستوران

انتخاب نام در طراحی یکی از خطوط مشخص کننده مهم است. به این صورت که شما با ایجاد یک نام،محدوده ای از توقع را در ذهن مخاطب ایجاد می کنید. این محدوده ذهنی با مراحل بعدی طراحی تخصصی تر شده و شکل می باید. به عنوان مثال برای راه اندازی یک مجموعه فودکورت ما نام “سمبو۳” را پیشنهاد دادیم. این برند به صورت تخصصی در اصفهان، در فودکورت مجتمع سیتی سنتربه سرو انواع اسنک می پرداخت! یکی از بخشهای اصلی منو سمبوسه ای بود که سه تایی سرو می شد! این نام بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مشتری ها هم از شنیدن و دیدن نام و محتوای رستوران احساس صداقت می کردند! به اصطلاح نام استخوانداری برای آن مجموعه طراحی شد… در ادامه هم این الگو برای ما پایدار ادامه داشت و طراحی فضا، بسته بندی و… را در بر گرفت! شما چه حسی به این نام دارید؟ سمبو۳

طراحی رستوران

طراحی کانسپت رستوران یا هویت سازمانی رستوران

طراحی رستوران قبل یا بعد از انتخاب نام نیازمند هویت مشخص است! کانسپت یعنی رستوران در کدام یک از شاخه های زیر قرار دارد:

  • سنتی

    طراحی رستوران سنتی بسته به اینکه سنت کدام منطقه یا مناطق را نشان می دهد متغیر های متفاوتی را دربرمیگیرد. اصالت های بصری باید به مخاطب منتقل شود. این اصالت شامل رنگ بندی فضا ، نور پردازی، متریال و… است. به طور مثال برای یک رستوران سنتی ایرانی المان آجر در متریال بسیار تاثیرگذار است. این صفحات آجری میتوانند به عنوان تخت برای نشستن و یا برای نما در نظر گرفته شود. نورپردازی این فضا بسیار مهم است. المان های دیداری مانند اشعار ایرانی یا تابلوی نقاشی مفاخر، حس آشنا و فاخر به مخاطب منتقل میکند. یا همچنین طرح های اسلیمی ایرانی یا…
    حالا بیایید در نظر بگیرید قصد طراحی رستوران سنتی با توجه به منطقه شمال کشور را در نظر دارید! عموما عنصر آب و چوب استفاده می شود و طرح و فضای خاص خود را القا می کند. این مهم به این دلیل است که در شمال کشور فراوانی درخت، چوب و رطوبت وجود دارد. در طراحی رستوران سنتی شمالی باید این هویت ها لحاظ گردد.

طراحی رستوران
طراحی رستوران
  • بین المللی

    طراحی رستوران بین المللی باید حاوی ژن فرهنگ کشور مورد نظر باشد! یعنی اگر یک مسافر از آن کشور به رستوران ما آمد احساس کند در کشور خودش است. اما این باید به نحوی باشد که مشتریان اصلی که ایرانی هستند را نیز بسیار مشتاق کند! به عنوان مثال یک اصل بسیار مهم در رستوران های ایتالیایی بوی طبخ خمیر پیتزا است ! همه المان های بصری در نظر گرفته می شود ولی یک حس فوق العاده تجربه بوی تنور است که در ایران معمولا از مشتری دریغ میشود!این امر بسیار حساس و مهم است و نیازمند طراحی بنیادی اما جذاب است.

طراحی رستوران
  • فست فود

فست فود! درسته فست فود یک کانسپت است! طراحی رستوران فست فود یعنی مکانی پر هیجان برای توقفی کوتاه! در ادامه از خواص رنگ ها خواهیم گفت اما خوب است این را بدانید که ماهیت هوس انگیز طراحی فست فود به دلایل زیر است:
اولا ایجاد درگیری هیجانی مخاطب با فضای رستوران برای جذب
دوما مدیریت زمان حضور مشتری در سالن است. زیرا رنگ های تند ناخودآگاه افراد را برای ماندن بیقرار می کند. برای همین اشخاص پس از صرف غذا زودتر تصمیم به ترک محیط می گیرند!

طراحی رستوران
  • کافه رستوران

    طراحی کافه رستوران آنهم با تعریفی که در ایران دارد یک کانسپت تاحد زیادی بومی است. معمولا یک فضای دنج، یک پاتوق برای دیدار های خاص و یا سفارشهای خاص است. سفارش از منوی رستوران یا کافه! پس باید خط طراحی رستوران مشخص باشد. یعنی اعتدال بین بخش کافه و بخش رستوران یا طراحی با اولویت یک بخش و همراهی بخش دیگر…

فارغ از دسته بندی بالا مهم است که بدانیم مخاطب رستوران چه افرادی هستند:

طراحی رستوران
خانواده

طراحی رستوران برای خانواده مستلزم رعایت حریم امن است. خانواده و افراد خانواده بر خلاف تصورعموم بخش کم توقع اما حساسی هستند. عموما خانواده ها به دلیل یک تفریح گروهی بیرون آمده اند ومعمولا سطح توقع خیلی بالایی ندارند. کانسپت لذت بخشی است. اما باید احساس امنیت کافی به اعضای خانواده داده شود. این امنیت شامل تمام موارد بصری و شنیداری در فضای رستوران ماست. همچنین عامل سلامت برای خانواده ها بسیار مهم است. پس باید حس امنیت توام با سلامت برای افراد محیا شود.

طراحی رستوران
رسمی – مهمانی

طراحی رستوران برای مهمانی یا فضای رمی نیازمندرعایت اصول و پروتکل های بنیادی جهانی است. حالا نه به صورت کامل اما به صورت کاملا قابل درک و اصولی . در این فضا ها برای مشتریان بسیار مهم است که اصول تشریفات رعایت شود. به عبارتی مخاطب یک رستوران رسمی قبل از صرف غذا و دیدن منو به فضای اطراف توجه میکند. در حقیقت طراحی رستوران شما باید به گونه ای باشد که به فردی که قصد دارد در رستوران شما میزبان باشد ارزش افزوده بالایی اضافه گردد. همانطور که می دانید در این کانسپت معمولا میزبان ها مهمان های خود را به رستوران شما می آورند. آنها توقع دارند که مهمان ها در فضا احساس راحتی و لوکس بودن داشته باشند.

طراحی رستوران مدرن
طراحی رستوران
زوج محور – کاپل محور (couple)

طراحی رستوران برای زوج ها جنبه رومانتیک تری باید به خودش بگیره! نورپردازی های شاعرانه ، بو های خاصو خوش آیند، صندلی های نرم و تداعی یک فضای خصوصی برای زوج ها…همچنین می توان از دکمه های پیجر روی میزها استفاده کرد تا پرسنل معمولا در اطراف افراد نباشد مگر در صورت نیاز!

جمع دوستانه

رنگ های شاد اما ملایم! ایجاد احساس راحتی با نورپردازی کافی وتهویه مناسب هوا…طراحی منو اقتصادی یا لاکچری اما متنوع برای ایجاد فضای مناسب ملاقات دوستان.

تفریحی

این سبک بیشتر برای فضاهایی است که افراد به قصد تفریح به یک مرکز تفریحی آمده اند. در این شرایط با بومی سازی طراحی با تفریح ذکر شده بسیار مهم است. باید یکسان بودن بافت در آن نقطه احساس شود. البته بسته به نوع مرکز تفریحی گاهی نیاز هست استقلال برند غذایی به شدت بروز کند تا مشتری احساس رضایت کند و جلب شود. به عنوان مثال در مراکزتفریحی آبی حساسیت زیادی نیست معمولا. اما در مراکز تفریحی که کمی خاکی هستند مانند اسب سواری باید فضای رستوران کاملا مستقلو بدون بو و گرد و خاک باشد.

خوب است بدانید مشتریان را از نوع سطح رضایت نیز دسته بندی می کنند که میتوانید از اینجا مطالعه نمایید!

طراحی آشپزخانه رستوران
طراحی رستوران

استاندارد های طراحی داخلی رستوران

استاندارد ها یک سری پروتکلهای طراحی برای هر ساختمان یا سازه ای هستند. این استاندارد ها که به دلایل مختلف فنی – اجتماعی شده اند و غالبا جهانی هستند. این استاندارد ها به دو بخش زیر تقسیم میگردد:

طراحی استاندارد آشپزخانه رستوران

آشپزخانه صنعتی باید به گونه ای طراحی شودکه موارد زیر رعایت شوند:
کوتاه ترین مسیر برای هر خط غذایی ( به عنوان مثال پیتزا: شخص نباید برای تهیه وطبخ یک پیتزا بیشتر از چند قدم کوتاه بردارد.)
رعایت پهنای مسیر استاندارد برای عبور کارکنان در ساعات شلوغی ( کارکنان خط برگر با خط پیتزا تداخل نداشته باشند)
هماهنگی با بخش تاسیسات و فنی آشپزخانه
هماهنگی با مدیر پروژه راه اندازی رستوران
و…
بسیاری موارد هستند که یک دکوراتور حرفه ای هم قبل از بودن در تیم راه اندازی رستوران از آنها به صورت کاربردی خبر ندارد. عدم رعایت نکات استاندارد طراحی آشپزخانه بعدها هزینه های بسیاری به کارفرما تحمیل میکند. نکاتی که صرفا یک متخصص با تجربه به آنها آگاه است.

هماهنگی طراح رستوران با این بخش الزامی است…

طراحی استاندارد سالن رستوران

مشابه آشپزخانه سالن هم استاندارد های فراوانی دارد. از این موارد میشود به نکات زیر اشاره کرد:
حریم مناسب اطراف فضای مشتری متناسب باکانسپت رستوران 
مدیریت برودت هوای داخل سالن و آشپزخانه ( اگر مسیر هوایی آشپزخانه با سانتریفیوژ به سالن راه داشته باشد تمامی های مطبوع شده از سالن خارج می شود. یعنی هزینه انرژی بسیار بالا و…)
مسیر سرو در رستوران های با کانسپت سرو سر میز باید محاسبه شود.

حتما نمونه های برتر جهانی رو هم بررسی کنید! فقط با کلیک فقط

و…

طراحی منو رستوران
طراحی رستوران

طراحی منو رستوران – مهندسی منو

طراحی رستوران در بخش طراحی منو یک اصل بسیار مهم و حساس است. طراحی ظاهری شکل منو بر اساس هویت سازمانی که از قبل تعریف کرده ایم باید هماهنگ و همراستا باشند. اشتباهی که بسیاری از طراحان غیر متخصص انجام می دهند یک شکل بودن طراحی های رستورانی است! در طورتی که باید روح طراحی یکدست و همراستا باشد نه لزوما ظاهر!
طراحی منو بخش های گسترده ای دارد که در بخش مهندسی منو میتوانید تمامی بخش ها را مطالعه کنید. اما در زمینه طراحی گرافیک منو موارد زیر مهم است:
شکل منوی نمایشی (فرم دیجیتال و فرم چاپی)
در این بخش تصمیم گرفته می شود که منو به چه شکل ارایه شود. به صورت بارکد از روی میز اسکن شود یا یک منوی فیزیکی بیشتر مناسب فضاست!

طراحی منو دیجیتال رستوران:

نوع انیمیشن نمایش، فونت نوشته ها و پس زمینه،در نهایت تزیینات به اصلاح خوشمزه یا شیک!

طراحی منو چاپی رستوران:

فرم منو از لحاظ مقوا یا کاغذ، سایز منو، نوع چاپ و رنگ چاپ ، انتخاب فونت و پس زمینه و تزیینات منو

چندتا نمونه قشنگ اینجا ببین! فقط با یک کلیک

طراحی رستوران

نحوه نمایش موارد منو رستوران

در طراحی رستوران بخش بسیار مهم نمایش نام غذاهاست! بسته به نوع کانسپتی که طراحی شده مهم است چه غذاهایی در ابتدا نمایش داده شوند! این موضوع به اندازه ای مهم است که ما میتوانیم از روی ظاهر منو تشخیص دهیم یک رستوران تازه کار بیشتر چه غذا یا نوشیدنی خاص خود را می فروشد!!! چیزی که بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند مدیریت هیجان مشتری در بخش طراحی منو است! مشتری در لحظه دیدن ظاهر منو برداشت خود از کانسپ رستوران را غالبا درک می کند. اگر باورتان نمی شود یکبار در حضور دوستان خود امتحان کنید. در بدو ورودبه رستوران منو را از دور به دوستا خود نشان دهید و سطح کلاس قیمت منو را از او بپرسید! در اکثر اوقات تشخیص درستی از سوی افرادی که رستوران گرد هستند میگیرید. نکته بسیار مهمی ذکر شد این یعنی اولین حس سر میز یا درب صندوق سارش گیری بر عهده طرح منو است!

طراحی منو رستوران
طراحی رستوران

طراحی رنگ رستوران

طراحی رستوران محقق نمی شود مگر با طراحی مناسب پالت رنگی استاندارد و درست! همین الان تصور کنید در فضاهایی که نیاز هست از آجر استفاده شود. ممکن است امکان اجرای آجر در فضای رستوران نباشد. در این مواقع باید رنگ آجری برای بیان حس مورد نیاز در پالت رنگی قرار بگیرد. جدای این موارد برای هر نیازی یک نوع رنگ مناسب هست:

نیاز به حضور مداوم مشتری در رستوران:

استفاده از رنگ های سرد یاگرم تیره و خنثی- مثل رنگ های سبز تیره، سورمه ای، قهوه ای تیره

نیاز به رفت و آمد مشتری، به عبارتی مشتری جذب شود اما زودتر محیط را ترک کند:

قرمز و صورتی جیغ

نیاز به جذب مشتری اما زود محیط را ترک نکند :

ترکیب رنگ های نارنجی و سبز روشن
و بسیاری از نیاز های که در ابتدا باید نیاز شناخته شود و در ادامه رنگ مناسب تعریف و طراحی شود.پ

روانشناسی رنگ هم اهمیت بسیار دارد برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

طراحی  رنگ رستوران
طراحی رستوران

طراحی لباس رستوران

طراحی لباس پرسنل در طراحی رستوران یک مکمل جذاب است. استفاده به جا از این پارامتر می تواند حس بجا و خوبی را به مشتری القا کند.

انسجام طراحی لباس با طراحی رستوران در درجه اول احساس اعتبار به مشتری القا می کند!

چندتا نکته مهم بین المللی رو اینجا بخون ! فقط با یک کلیک

حالا آیا باید لباس پرسنل دقیقا طرح قالب رستوران باشد؟

خیر لباس پرسنل باید ژن و خصوصیات رستوران – کافه را متناسب با افراد در برگیرد. متاسفانه از طراحی لباس در ایران فقط چاپ لوگو روی لباس ها درک شده که بعضا اصلا جالب هم نیست! 

۴ پیش شرط قبل از استخدام پرسنل را از اینجا ببینید

طراحی  لباس رستوران
طراحی رستوران

طراحی سرو غذا در رستوران 

طراحی غذا برای سرو یک از مهم ترین بخش ها برای جلب رضایت مشتری است. اگر یک غذا با سلیقه و جذاب سرو شود حتی خوشمزه تر از آنچه که هست تصور می شود- البته که منظور این نیست طعم فراموش شود!

طراحی غذا شامل موارد بسیار مهم زیر است:

 شیوه سروغذا :

غذا سر میز سرو می شود یا مشتری از کانتر تحویل می گیرد؟ سر میز مشتری طبخ و سرو می شود یا مراحل طبخ در آشپزخانه است؟ و…

ظرف سرو غذا :

سرو به صورت بشقاب چینی ( پلیت) هستش یا داخل بسته بندی مقوایی(غالبا در فست فود ها) سرو می شود؟

ظاهر غذا پس از سرو (طراحی گارنیش غذا در رستوران) : به چه صورت غذا روی میز مشتری گذاشته شود؟ رنگ آمیزی سفره، بشقاب و غذا چطور جلوه پیدا کند؟

طراحی رستوران و کلام آخر

تمامی موارد بالا کلیاتی بود از طراحی رستوران. ایننکته را بایددر نظر گرفت که هر رستورانی در هر شهر-کشوری ، با هر کانسپت غذایی و مشتریان بالقوه خود. یک طرح منحصر به فرد خواهد داشت. به عبارتی با دانش بر این کلیات به تنهایی نمی شود رستوران طراحی کرد. بلکهباید در تمام جزییات اشراف داشته باشید تا طراحی بروز، استاندارد و کاربردی رستورانی داشته باشید.

دقت کنید که مدیریت هزینه در بخش طراحی رستوران بسیار مهم است. گاهی میشود یک طرح را با ده ها برابر هزینه حداقلی پیاده کرد. اما نتیجه چندانی دربرندینگ و استراتژی رستوران نداشته باشد و بالعکس.

بدانید تمایز رستوران در بخش سرو چیست! اینجا کلیک کنید

طراحی  لباس رستوران
طراحی کافه
طراحی پلان رستوران
خرید تجهیزات رستوران
طراحی برندینگ رستوران
برندسازی رستوران
برندینگ رستوران
اصول منو نویسی فست فود
اصول منو نویسی رستوران
اصول منو نویسی کافی شاپ
نکات طراحی رستوران

پشتیبانی و طراحی سایت اختصاصی توسط کرگدن