راه اندازی رستوران
جعبه پیتزا

مشتریان رستوران چگونه راضی می شوند؟

انواع مراجعین رستورانی

تمامی تلاش یک راه انداز رستوران ، سرمایه گذار و تمامی افراد دخیل در یک پروژه غذایی بر این است که مجموعه ای را در قالب یک رستوران ، فست فود ، کافی شاپ و یا هرگونه محیط مشابه خلق کنند تا مراجعینی را به رستوران جذب کنند و در جهت رضایت آنان تلاش کنند. تجربه ثابت کرده است مراجعین به مراکز غذایی از نظر رفتار رضایتمندانه را میتوان در ۴ گروه  اصلی طبقه بندی کرد که این گروه ها به دسته هایی تقسیم میشوند:

گروه اول مراجعین همیشه راضی :

این افراد همیشه راضی هستند و شکایتی ندارند ، حال این رضایت در برخورد با پرسنل میتواند به دلایل مختلفی باشد از جمله :

  • دسته اول عده ای از همیشه راضی ها به دیده نقد به غذا ، مکان ، خدمات و … نگاه نمیکنند و دغدغه های دیگری را دنبال می کنند ، برای همین خوب یا بد محیط و خدمات روی آنها تاثیری ندارد و آنها از موارد دیگری راضی هستند و رضایتشان روی نگاهشان به مجموعه تاثیر مثبت میگذارد.
  • دسته دوم افراد مثبت گرایی هستند که در همه حال نکات مثبت را برای خود و دیگران بزرگنمایی میکنند و تشویق کننده ذاتی هستند.
  • دسته سوم افرادی هستند که سلیقه آنها کاملا منطبق با شرایط غذایی و محیطی مجموعه خدمات دهنده است. این افراد بسیار ارزشمند هستند زیرا میتوان آنها را تبدیل به مشتریان وفادار و مبلغ مجموعه کرد.

دسته دوم مراجعین همیشه ناراضی :

این افراد تحت بهترین هم شرایط ناراضی هستند و تقریبا ۲۰ درصد از مشتریان را شامل می شوند ؛ به دلایل:

  • دسته اول این افراد اعتقاد دارند تنها چیزی که سازنده ست نقد است و با نقد خواهان تکامل اطرافیان هستند. این افراد به دلیل بازخورهای سازنده بسیار مفید هستند.
  • دسته دوم افراد منفی گرایی هستند که در بهترین شرایط هم قادرند بهترین اتفاقات را به تلخ ترین شکل ممکن تبدیل کنند، این افراد به دلیل خلا های روانشناختی قادر به لذت بردن نیستند و همیشه بهانه ای برای ناراحتی و سیاهنمایی دارند.
  • دسته سوم افرادی که با اجبار در موقعیت مکانی و زمانی مورد نظر قرار گرفته اند و با وجود دغدغه های دیگر رضایتی نخواهند داشت.

گروه سوم مراجعین بی نظر :

آنها در هر شرایطی نظری ارایه نمی دهند البته ممکن است که نظری داشته باشند ولی بروز ندهند

  • دسته اول افرادی هستند که اعتقاد دارند نظر آنها در چیزی تاثیر گذار نخواهد بود و به جبر و تقدیر نگاه افراطی دارند.
  • دسته دوم انسان های سازگاری هستند که در هر شرایطی خود را وفق می دهند و درگیر نقد و بررسی محیط نمی شوند
  • دسته سوم نظرشان را به شما نمی گویند ولی جریانسازی می کنند، این افراد درونگرا و قدرتمند هستند و رضایت یا عدم رضایت درونی آنها می تواند بسیار استراتژیک باشد.

گروه بعدی مراجعین فازی هستند:

این گروه فاز به فاز بررسی میکنند و هیچ گاه نظر کلی نمی دهند و یا نظر کلی انها برآیندی از نظرات خردی است که به جمع بندی آن رسیده اند.

  • دسته اول: افراد متخصصی هستند که به جزییات رستورانداری از نظر رسپی ، طبخ ، سرو ، دکوراسیون و … اشراف دارند ، این افراد نقد ها و تشویق تخصصی می کنند و معمولا زبان صنفی مشترکی دارند.
  • دسته دوم : انسان های چند بعدی هستند آنها هیچ وقت به یک دلیل از چیزی نه راضی می شوند و نه ناراضی ، مجموعه عوامل را در نظر میگیرند و تحلیل میکنند. معمولا انسان های موفقی هستند و در جامعه اشخاص تاثیرگذاری هستند.

شناخت این عوامل کمک میکند تا در برخورد با مراجعین مختلف برخورد درخوری داشته باشیم… و این برخورد مناسب     است که نتیجه مثبت را رقم می زند.

نویسنده : مجیدزاده

تکنیک های راه اندازی رستوران را مطالعه کنید.

روحیه مهماننوازی در رستوران

آخرین مطالب منتشر شده

طراحی کافه
طراحی پلان رستوران
خرید تجهیزات رستوران
طراحی برندینگ رستوران
مطالب بیشتر از راه اندازی تخصصی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی و طراحی سایت اختصاصی توسط کرگدن