تاریخچه پیتزا و حقایق خواندنی

تاریخچه پیتزا و حقایق خواندنی

تاریخچه پیتزا را با حواشی مختلفی مطرح می کنند؛ منابع خارجی معتقدند شهر ناپولی ایتالیا در قرن ۱۷ خاستگاه پیتزا به شکل امروزی است. همچنین متون تاریخی ایتالیایی نقش ملکه مارگاریتا (۱۸۷۸-۱۹۰۰ ) را در پیدایش پیتزاهای امروزی به دلیل تحسین پیتزایی که با ۳ رنگ قرمز ، سبز و سفید طبخ شده و مشابه پرچم ایتالیا بود را مطرح می کنند،این پیتزا حاوی گوجه فرنگی ، پنیر پیتزا و سبزیجات بوده است که به افتخار حضور ملکه مارگاریتا توسط رافائل اسپوزیتو (Raffaele Esposito) آشپز کاخ سلطنتی برای اولین بار طبخ شده است.

منابع باستانی تر از مورخان رومی در رابطه با تاریخچه پیتزا اشاره میکنند به طبخ نان گرد همراه با عسل و سبزیجات در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح! عده ای معتقدند که این شیوه طبخ پیش تر نزد سربازان داریوش هخامنشی رواج داشته به این صورت که خمیر را بر روی سپرهای جنگی همراه با خرما و سایر مخلفات پهن می کردند و روی آتش قرارمیدادند.

با کمی مطالعه از آنجایی که مطرح است سپر سپاهیان هخامنشی بافته شده از نی فشرده بوده است تا حدی این گمان تاریخی را  زیر سوال می رود ولی اینکه نان اصیل پیتزاهای ایتالیایی دقیقا همان ساختار نان تافتون ایرانی است گواه از ارتباط تاریخی گنگی است که می تواند محل اصلی پیدایش پیتزاهای امروزی را تحت شعاع قرار دهد.

گذشته از زمان یا مکان تاریخچه پیتزا ، این غذا به عنوان یک وعده غذایی مهم در خیلی از کشورهای جهان به شمار می رود به طور مثال در سال تخمین زده میشود ۵ میلیارد عدد پیتزا در سرتاسر دنیا به فروش می رسد که آمریکا آمار سالانه ۳ میلیارد فروش پیتزا را به تنهایی به دوش می کشد یا به تعبیر دیگری در هر ثانیه ۳۵۰ اسلایس پیتزا در آمریکا فروخته می شود…

در حال حاضر تعریف مشخصی برای پیتزا وجود دارد:

پیتزا شامل خمیر مسطح و غالبا گردی است با مخلفات متفاوتی بر روی نان که مطابق با ذائقه هر منطقه از دنیا و هر برهه از تاریخ به عنوان یک وعده ای غذایی کامل هویت مستقل پیدا کرده است.

از برندهای مطرح پیتزا در دنیا می توان به برند های دومینوز (Domino’s)،پیتزا هات (Pizza Hut) و پاپا جونز (Papa John’s) اشاره کرد ؛شایان ذکر است با توجه به بیش از ۷۰۰۰۰ پیتزا فروشی در ایالات متحده از هر  ۴ مورد  پیتزا فروشی ۱ مورد حتما از برندهای مذکور است.

نکات جالب درباره پیتزا:

  • ۱۷ درصد رستوران های دنیا پیتزا فروشی هستند.
  • ۳۶ درصد مشتریان پیتزای پپرونی سفارش می دهند.
  • پیتزا یک صنعت ۳۰میلیون دلاری در آمریکا است.
  • در کاستاریکا مردم طعم نارگیل در پیتزاهایشان را بسیار می پسندند.
  • در چین پیتزای مارماهی (Eel pizza) با طعمی آسمانی یاد می شود…
  • رکورددار خوردن پیتزا متعلق به پاتریک برتولتی( Patrick Bertoletti) است : در ۱۰ دقیقه ۴۷ اسلایس!!!

لینک های مرتبط : پیتزا ایتالیایی یا آمریکایی

راه اندازی اختصاصی خط پیتزا

پس از بررسی های انجام شده و اتخاذ تصمیم برای راه اندازی خط پیتزا خدمات متنوعی از گروه راه اندازی پارس ارایه می گردد برخی از خدمات عبارت است از :

  •  بررسی دقیق برنامه تجاری (Business Plan) به دلیل پیش نیاز بودن برای تعیین انواع استراتژی از نظر نوع ، سایز ، تنوع و…
  • تعیین رسپی و فرم پیتزا اعم از ایتالیایی یا آمریکایی بودن پیتزا ، تنوع سایز و تعداد پیتزاها و … تشکیل زنجیره تامین مواد اولیه
پشتیبانی و طراحی سایت اختصاصی توسط کرگدن