راه اندازی فست فود
راه اندازی فست فود یک کار مفرح با جوانب بسیار زیاده! یعنی اگر دوست دارید توی یک شغل چند تا بیزینس رو تجربه کنید حتما یک فست فود بزنید! چرا؟ به خاطر اینکه شما هم با آشپز سرو کار خواهید داشت هم با محصولات سوپرمارکتی! هم با دکوراسیون و معماری باید سرو کله بزنید هم با تخصص های پیچیده تجهیزات آشپزخانه…خلاصه هم باید مدیریت پرسنل رو درک کنید و هم نیاز و خواسته مشتریان و تبلیغات! یک صنعت مادر همینه دیگه یجورایی خیلی از مشاغل کار می کنند که به قول قدیمی ها یه نونی بیاد سر سفره!
راه اندازی فست فود خیلی میتونه جذاب باشه اگر راه بلد باشی! ولی اگر بخوای همه چیز و تنها و مستقل تجربه کنی یهو میبینی دوسال از عمرت رفت تازه فهمیدی عه این طرح رو به منو میدادی مشتری ها بیشتر اونی که میخواستی رو سفارش میدادن مثلا و… واسه همین هست که میگن مشاور با تجربه به کار میاد!
حالا راه اندازی فست فود و چه به مشاوره؟ خیلی ها میگن مشاوره چیه آقا خودمون تو بازار بودیم کار رو میشناسیم جمعش میکنیم! نکته اینجاست که شما باید پول دربیارید جمع کردنش بدون تجربه و ارتباطات زمان میبره اگر نه در توانایی های شما شکی نیست ما فقط هستیم تا کار به وقتش رو روال بیوفته! پول بیاد تو حساب شما ذوق کار کمک کنه کارتون رو گسترش بدید اگر نه ما جسارت نکردیم!
حالا یکم بریم سراغ بحث های تخصصی تر:
به طور کلی یک فست فود خوب باید موارد زیر رو در بربگیرد:
– مهندسی منو اساسی و درست ( راه اندازی اصلش رو همین بنا میشه در ادامه توضیح میدیم)
– هویت برند قوی ( باید دل آدم ها تنگ که میشه بدونن برای چی تنگ شده! مثلا بگن دلم برای برگرای هاکوپیان تنگ شده…وقتی برند تو ذهن مشتری نباشه یادش نیست آخرین بار کی حس خوب داشته به یه برگر)
– فضای سالن منسجم و استاندار فست فود/ سیستم دلیوری فعال و قوی
– مدیریت قدرتمند و پرسنل حرفه ای
– نیم نگاه همیشگی برای افزایش شعب برند ( چیزی که همیشه بعد از تاسیس رستوران دوستان قصد عملی کردن آن را دارند و غافل از اینکه پایه ریزی اشتباه انجام شده)
مهندسی منو چیست؟
چرا مهم است و چرا باید قبل هرکاری مهندسی منو انجام داد؟
- تعریف اقلام منو بر اساس مکان رستوران و رقبا
- تعریف رسپی به ریز مواد تشکیل دهنده
- تعیین مقدار مواد رسپی و هزینه های مواد مصرفی
- تعریف زنجیره تامین موارد مصرفی برای مدیریت هزینه ها
برای راه اندازی فست فود چه تجهیزاتی تهیه کنیم؟
همانطور که در بالا گفته شد، مهندسی منو در راه اندازی فست فود بسیار به مسیر تهیه تجهزات فست فود کمک می کند. به عنوان متخصص در زمینه مشاوره راه اندازی رستوران بارها مشاهده کرده ایم که:
دوستانی بدون تخصص رستوران و صرفا به کمک مشاوره کارشناسان فروش تجهیزات اقدام به خرید تجهیزات اضافه کرده اند. که یا درفکر فروش آنها هستند و یا بخشی از انبار آنها دپو شده است. پس منطقی است که قبل از هزینه های اساسی از جمله تجهیزات آشپزخانه صنعتی،نقشه تهیه موارد با توجه به توصیه مهندسی منو را در دسترس داشته باشید.
تعریف مکان مناسب برای فست فود خط سیر مشخصی دارد !! یا به دنبال راه اندازی فست فود در معابر هستید یا به دنبال پاتوق شدن هستید…استراتژی ها در هر حالت از لحظه خرید یا اجاره ملک کاملا متفاوت است.
برای راه اندازی فست فود موفق چه ملکی مناسب است؟
راه اندازی فست فود در هر مکانی از شهر/کشور اصول ثابت اما مسیر متفاوتی دارد. به عبارتی ملک مناسب برای هر نوع فست فود متفاوت است. عاملی که اکثر افراد به آن توجه درستی نمی کنند. برای بررسی ملک مناسب فست فود یک مشاور با تجربه و متخصص مواردی را می بیند و درنظر میگیرد که دیگران نمیبینند! همین موارد ممکن است تا انتهای فعالیت مجموعه همراه کسب و کار باشد. پس از ابتدا کسب و کار خودتون رو حرفه ای شروع کنید.
در راه اندازی فست فود آیا تبلیغ مهم است؟
این یک امر بدیهی است. طبق تحقیقات انجام شده، فست فود یک انتخاب هیجانی است! یعنی شما باید هیجان مشتری را هر روز یا هفته یا نهایتا هر ماه هدف قرار دهید.
انسان یک موجود هیجان محور است! به عبارتی یعنی تا قبل از یک تحریک هیجانی شاید نیازی به محصول شما احساس نکند!! اما به محض یک تحریک هیجانی مشتری وفادار شما شود… تخصص یک مشاور تبلیغ حرفه ای فست فود همین است که این هیجانات را بشناسد و هدف قرار دهد…